2014. június 3., kedd

Kolbászkerítés?

Rég jártam erre...
Hiányoztam?...Igen?...Tudom :3

Miután ezt is jól megbeszélgettem magammal, jöjjön a bejegyzés.
Mivel mindenki élménybeszámolót vár, most olyat írok, ami épp nem arról fog szólni, hogy mennyire jó itt és mennyire szép. Nem. A mai téma már érik egy ideje, csak sosem volt időm megírni. Előre szólok, támadni lehet, de sok értelme nincs. Ez az ÉN VÉLEMÉNYEM. Észérveket és gondolatokat elfogadok, de az enyémet nem változtatja meg. Ja és remélem mindenki tisztában van a saját ruhatárával ...

Tehát ... a múltkori TVSZ (csúfnevén: Tanulmányi és Vizsgaszabályzat) módosítás egyik pontja kellően kihúzta a gyufát és a lakótársaim örülhetnek, hogy nem voltak itthon, mert hangosan, és nem épp irodalmian fejeztem ki a nemtetszésemet az email olvasása közben.
Nevezetesen ezen (nem a hivatalos megfogalmazás, de a lényeget tartalmazza):  

Mostantól abban az esetben, ha valaki egy vizsgára bejelentkezett, ám azon nem jelent meg, úgy ez nem fogja csökkenteni az adott tantárgyból tehető vizsgáinak számát. Az adminisztrációs terhek, a vizsgáztatási létszámok telítettsége, valamint a rossz teremkihasználtság csökkentése miatt viszont ez a módosítás 3000 forint díj fizetésére kötelezi azt, aki bejelentkezve marad a vizsgán, és távollétét nem tudja orvosi látlelettel igazolni.

Szerintem az eddigi 9 vizsgaalkalom is túl sok tárgyanként ahhoz hogy megfelelő szakembereket képezzünk. Ismételten gratulálunk Corvinus. Így gyakorlatilag ... inkább nem is akarom összeszámolni, hány vizsgára lehet feljelentkezni mindenféle következmény nélkül. És mit tanulunk ebből? Hogy minden hülye diplomát fog kapni (még ennél is több, mint eddig) és aki tanulna és elmenne vizsgázni, az nem tud. Hosszú sztori, de én ilyennel már jártam pórul és mehettem 2 héttel később, többek közt ezért is tartom mélységesen felháborítónak és még sokáig ragozhatnám...

Ezen felbuzdulva összeszedtem a pro és kontra érveket a ZHAW oldaláról megközelítve (mégiscsak itt vagyok, vagy mi :)). Természetesen csak, amit láttam belőlük, azt szándékozom összehasonlítani.
A pónikat teljesen komolyan gondoltam :D

Pro:
  • Maradjunk a vesszőparipámnál: nem kap minden hülye diplomát, mert 1 tárgyból 2 (azaz KETTŐ) vizsgaalkalom van, utána köszöntem szépen, csókolom, viszlát. Nemhogy az egyetemtől búcsúzol, de attól is, hogy valaha ilyen szakon diplomát szerezzél (mint tegnap hallottam, ez sokszor - nem hivatalosan - lehet 3 vizsgaalkalom is, de még így is messze vannak a 9+ -tól)
  • Sokkal gyakorlatiasabb a képzés. Jó, a kötelező gyakorlatoknak itt sem feltétlenül van több értelme, mint otthon, de annak igen, hogy megtanulnak posztert csinálni, azt prezentálni, abstract-ot, cikket írni. Mindezt természetesen jobbára angolul.
  • Ha már előhozakodtam a nyelvvel. Helyzeti előny, hogy itt a mester képzés csak angol nyelven folyik.
  • És a másik vesszőparipám: a nyelvoktatás. BSc alatt kötelező (nem tudom pontosan, hány félév), nem mint otthon, ahol ha szerencséd van és nem ütközik, akkor eljárhatsz angolra vagy németre. Itt tanulhatsz ingyen franciát, spanyolt, nem anyanyelvűeknek van német, és szakmai angol dolgozóknak, diákoknak...
  • A laborfelszereltség, az alapanyagok megléte is előny, de lerágott csont, egy gazdag országban vagyok, főleg egy olyan felsőoktatási intézményben, ahol sok pénz jön be a cégekkel való együttműködés miatt.
  • Személyes kedvencek egyike a diasorok elején található "Learning outcomes" rész. Tételesen kiemelve (akár 3 dián keresztül), hogy tanulásnál melyik részekre koncentráljunk.
  • Open-book vizsgák, ahol a kiadott anyagot használhatjuk. Vegyük csak figyelembe a zöldség vizsgánkat. Mennyi tök értelmetlen adatot kellett benyalnunk. És miért? Hogy ha szükségünk lesz rá, akkor tudjuk, hol kell kinyitni a könyvet. (Nem mindig jó módszer, de van ahol hasznosabb, mint beseggeltetni az olyan infókat, amiket úgyis könyvből keresünk ki, ha kell).
  • "Part-time" tanulási lehetőség. Ehhez kell az, hogy az órarend úgy legyen összeállítva, illetve a cégeknek a rugalmassága. Itt kiadott órarend van, van aki csak a hétfői órákra jár, a többi nap dolgozik. És működőképes.
  • És nem utolsó sorban az ebédszünet. Tudom, emiatt később lehet hazamenni, de nem fél órád van (jó esetben), hogy bekapj valami hideget, amit a büfében árulnak...
Kontra, avagy ami ésszerűbb otthon:
  •  Nem kell legalább 1 hónapot várni arra, hogy vizsgaeredményed legyen. Idegőrlő és simán el is felejted, hogy mi a halálból vizsgáztál, mire eredményt látsz.
  • Sokszor agyonkoreografált, agyonszervezett. Például a diplomadolgozathoz kért a konzulensem egy táblázatot, amibe összeszedem a cikkeket, amiket használni fogok. Ezzel sok probléma van: 1. időrabló, hogy beviszel mindent egy excel táblázatba (mindent, ami a hivatkozáshoz kell és még be is linkeled a cikket a végére, hogy megnyíljon neked a pdf), 2. én képtelen vagyok használni. Nekem kell az alkotói káosz a mappában, 3. az elején rohadtul nem tudom, mi kell. Azért írok rohadt lassan, mert rájövök, hogy valamihez még nincs cikkem, akkor keresek, találok benne egy jó dolgot behivatkozva, rákeresek és csak duzzad a lista. És amik a táblázatban vannak, azokat valószínűleg egyszer sem nyitom meg. Ergo: minek?!
  • Nagyon sokat kell utazniuk órákra. Sokszor több egyetem hallgatóinak közösen tartanak előadásokat és általában az ország közepén. A svájci tömegközlekedés meg rohadt drága. És akkor nem beszéltünk arról, amikor kötelezően helyben kell maradniuk egy hétig, szállást fizetni, stb (szerencsére én ebből kimaradtam).
  • Itt nincs állami támogatás (tudtommal) a képzésre. Mindenki szépen csengeti ki a tandíjat. (Sokan ezért is 'part-time'-ban végzik az egyetemet)
  • Nincs kollégiumi rendszerük. Valami hasonló van, de nem olcsóbb mint egy szobát bérelni, szóval sok értelmét nem látom.
És akkor jöjjön pár dolog, amit nem tudtam, hova sorolni:
  • Fejetlenség az mindenhol van, bár szerintem ez szakmai ártalom :) Viszont míg otthon az anyagiakból fakad, itt abban látom a probléma gyökerét, hogy 50%-ban dolgoznak sokan. A kutatói munka pedig nem feltétlenül arról szól, hogy 4 óra van, hazamentem.
  • Amit nagyon szeretek, hogy hasonlóan közvetlen a légkör, mint otthon a tanszéken :) (néha közvetlenebb is, amit még nem igazán tudtam hova tenni).
  • Sokszor 45 perces órákat tartanak. Ezt sem tudtam  még eldönteni, mennyire jó avagy kevésbé ... néha jó egy kicsit felfrissülni, máskor meg kimondottan átok, hogy 'már megint szünet'.
  • Az osztályozási rendszert nem igazán értem, ezért ezt sem soroltam sehova. Annyi biztos, hogy 6-os rendszerük van és 4,00-tól mentél át. És mindenféle átmenet van (tegnapi ismeret szintén, hogy volt, aki 3,97-el bukott meg, bár nem itt, de szemléltetésnek jó).
  • A végére hagytam a Campus kártyát, ami itt (majdnem) minden. A beléptetőd laborokba, menzán fizetni, automatákat használni, fénymásolni/nyomtatni/szkennelni ezzel tudsz és erről vonja le a pénzt. Enélkül is lehet fizetni sok mindenért, de drágább, mint kártyával. Ja és ez a "diákod". Csak idézőjelben, mivel itt a közlekedésre kor alapján van kedvezményed.
A teljesség igénye nélkül ennyi lettem volna ... az élménybeszámolók pedig hamarosan, most talán kicsit több időm lesz.

3 megjegyzés:

  1. Teljesen igazad van Rita, én is néztem egy sort, mikor olvastam azt a neptunos e-mailt.

    VálaszTörlés
  2. Egyébként tetszik az összehasonlítás. :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. örülök. Igazából nem hiszem, hogy bármi haszna lesz a saját magam szórakoztatásán kívül, hogy összeszedtem, de legalább ha én állok majd ... egyszer ... a katedrán, akkor valamit talán profitálhat belőle a hallgatóság :)

      Törlés